Posted 19 November 2007

This essay for The Guardian, run as a series over four weeks in August/September 2007, on the present editorial state of the national press in Britain, was commissioned by the editor, Alan Rusbridger. It was based on and informed by several years of research, which continues, which also underpinned a weekly media column in the Independent on Sunday. The work is both quantitative and qualitative. The quantitative research considers circulation data, from the Audit Bureau of Circulations, readership data, from the National Readership Survey, online data from ABCe and other bodies, and analysis of  survey data from the World Association of Newspapers, the Newspaper Society, and other bodies, including the individual publishers themselves. This quantitative data is supported and amplified by continuous engagement with senior figures in the newspaper industry, national and regional. Editorial and business policy is discussed with them regularly, and covers marketing and promotion, editorial content, format changes and ownership. Increasingly the research delves into media convergence, particularly newspaper policy and practice in this area. Interviews have been conducted, speeches monitored, and regular visits made to newspaper centres, national and regional. The Guardian essay was addressed to a general audience of intelligent readers.

Media Guardian Newspaper series part one

Daily mid-market
Published MediaGuardian section of The Guardian, 20 August 2007, pages 1-2

Why Middle England gets the Mail

In the first of a four-part series on the national press, Peter Cole assesses the mid-market

The noise is all about the decline of newspapers, falling circulations, young people preferring their news online, if they want news at all. Certainly the figures for national, regional and local newspapers, and more recently magazines, describe a trend away from the printed word. But it is gradual and we still buy more than 11.7m national newspapers each weekday and 12.5m on Sundays, a pretty large chunk of a 15+ population of about 48m. And readership, of course, is much greater than sales, between two and three times, it is estimated.

There is certainly no decline in the press’s influence on the national agenda or attention paid to newspapers. The broadcast media, particularly the 24 hour news stations, constantly review and refer to the papers, and interview newspaper journalists. The current affairs programmes rely on print journalists for argument and opinion; the phone-ins use them as studio guests and their newspapers to provide topics for debate. The politicians are ever anxious to brief or be interviewed by newspaper journalists and are well aware of the press’s ability to bring an issue to prominence and force political response. The politicians take every opportunity to attack the press but are ever mindful of the consequences for their policies and popularity of a bad press.

So let us for a moment take a break from the death of newspapers debate and talk about the life of newspapers. Journalists can be singularly bad at this, for the simple reason that they read so many of them. They forget, as they turn hundreds of pages a day and contemplate not only their own but their rivals’navels, that most of their readers restrict themselves to one paper a day, and find references there to what other papers are saying of little relevance. These readers tend to regard their chosen paper as objective and unbiased and have prejudices against other papers based frequently on never having read them.

So for the benefit of these ‘ordinary readers’ here is a (thoroughly subjective) tour of the national press, starting with the mid-market which is occupied by two very famous titles.

 You don’t have to like or agree with a newspaper to understand that some people might want to read it. In the case of the Daily Express and its Sunday stable mate, I can never understand why anyone would choose to. I suppose upbringing might contribute, but the Express has done so much over the years to confuse the natural loyalty or inertia of newspaper reading habits that the fact that “it was the paper we had delivered when I was a child” can hardly be relevant. 

Lord Beaverbrook’s Daily Express was selling over 4m copies a day in 1955; it sells around 770,000 today. The Sunday Express sold over 4m in 1965; it too sells around 770,000 today. And the fall goes on.  Ownership is now in the hands of Richard Desmond, whose publishing history is at the smuttier end of the market, and he dislikes costs as much as journalists, employing few of the latter to minimize the former.

While there was confidence and certainty about the Express dominance of the market from the 1930s to the 1960s, the death of Beaverbrook and a succession of changes in ownership took all that apart. This culminated in the purchase of the group by Lord Clive Hollick, New Labour crony, in 1996. Hollick broke the golden rule of proprietorship by sacking the audience, dismissing the Express’s historic allegiance to the Conservatives, the monarchy and the empire and attaching itself to New Labour and a form of 60s liberalism . Remaining traditional Express readers must have been flummoxed.

They were to be flummoxed again in April 2004 when the Daily Express editor Peter Hill took the “historic decision” - elaborated over many pages – to return to normal service and “back the Tories.” One’s sympathies lay with the then Tory leader, Michael Howard.  If this ploy represented more than correcting an anomaly it did not work. Sales continued to fall. 

The Express created its own agenda and sticks to it. The Daily Express’s deputy editor is Hugh Whittow (he tends to pop up in the small hours on Radio 5’s Up All Night programme) and he maintains and defends the agenda with an impressive passion.  It is a simple one built on a few obsessions: lead the paper on house prices, mortgages, inheritance tax, the weather … or Princess Diana. It also loves ridiculing political correctness and scratching away at the prejudices of its perceived audience.  I was fascinated by one issue that managed to contain all of the following:  the threat to safety on our roads of eastern European HGV drivers in Britain, the serial sex attacker from Poland who had murdered in Britain after having a heart bypass operation on the NHS, and extensive coverage of the “evil in our midst”,  Muslim extremists. 

But the real Express obsession is Diana. Whittow, according to his editor, has quite exceptional Paris contacts. This allows his paper to lead on Diana more often than any other subject. The headlines vary little. Diana death: new witness. Diana: new sensation. Diana death: driver riddle solved. Diana: vital evidence kept secret. Diana: it’s a whitewash.  Scandal of Diana cover-up.  And very many more. Nobody follows up these stories. Nobody comments on them.  The conspiracy theories build without trace. And nobody really knows why.  

The Express has recently applied this same obsessive attention to the disappearance of Madeleine McCann. A hundred days after the child’s disappearance, when media attention generally has become more restrained, the Express is leading day after day on the story, finding ‘developments’ where others find none. The missing factor is judgement. A front page headline - Madeleine: she is alive - without any quotation marks hitting the reader as a statement of fact was grossly insensitive.
The Express’s rival in the mid market is the Daily Mail, although that would be to exaggerate the nature of the competition. The Mail’s domination of the sector is now unchallenged, to the extent that the Mail is now the second largest selling daily in the country (to the Sun) and the Mail on Sunday the second largest selling Sunday, after the News of the World. Both titles now sell more than 2.3m copies, three times their Express ‘rivals’. The daily and Sunday Express titles, although by then in rapid decline, were both outselling the Daily Mail and Mail on Sunday in the mid to late 80s. 

The reasons are many and clear. The Mail has been through no changes in ownership, the Rothermere/Harmsworth proprietorship lasting more than 100 years. In their more recent and successful period they have been dominated by two editorial giants, the late Sir David English and the current editor-in-chief Paul Dacre. They have always invested heavily in journalism and have understood their audience and its prejudices. The two Mail titles, particularly the Daily, have always reflected those prejudices rather than the contemporary world, eschewing the prevailing social, cultural and political values on the basis that there are many people, Mail readers,  who do so too..

Those Mail views can be characterized thus: for Britain and against Europe; against welfare (and what is describes as welfare scroungers) and for standing on your own feet; more concerned with punishment than the causes of crime; against public ownership and for the private sector; against liberal values and for traditional values, particularly marriage and family life. It puts achievement above equality of opportunity and self-reliance above dependence.

The Mail celebrates achievement against the odds, particularly where no ‘state help’ has been involved. It believes that too often the taxpayer is being taken for a ride and that bureaucrats are invading areas of private responsibility. A defining Mail story is of a single mother of 10 or 12 children (there is always a wide photograph), most of whom have different fathers, occupying two or three council houses knocked into one. This will be accompanied by a table computing the cost to the taxpayer of maintaining this ‘feckless’ household.

There is of course more to the Mail success than its ideology. It was the first to realise how much newspapers could learn from magazines, particularly the technique of applying a current news story about a celebrity, a fashion or a fad to ‘ordinary’ Mail readers. If Marks and Spencer re-invents itself, then ordinary Mail women are modeling their new range of clothes. If the debate is about whether mothers should go out to work or stay at home looking after the children, then the Mail will interview, at length, examples of both. It has the highest proportion of women readers of any national paper.

It is never afraid to revisit the much-interviewed. It is shameless about the PR interview, with the italics at the bottom signaling the new film, TV programme or book. It always prefers – like consumer magazines – the celebrity profile based on triumph over adversity, marital, medical, family or financial. No newspaper has done more to develop the now ubiquitous concept of human interest.

The Mail has a huge promotion budget and spends more than most on free DVDs and CDs for its readers. These are always carefully selected to match the ‘family audience’, often aimed at children or, the paper has been known to admit, grandchildren. A landmark development in promotion was the recent ‘release’ of the new Prince album free with the Mail on Sunday. It added about 600,000 to that day’s circulation and had as many consequences for the recording industry as newspapers.  It is not known – it never is – how many buyers of the paper read it as well as listening to the CD. 

The Mail is ruthlessly edited and always quick off the mark. Its topical features are always on the day rather than tomorrow, and it commissions much more than it uses, an expensive strategy. It has never followed the youth obsession that has so often preoccupied rivals. It regularly serialises books by or about   film or pop stars of another age. It seems not to care that the 60s generation is now in its 60s. Is this because more than 40% of its readers are over 55, and 60% over 45? Perhaps taking proper note of the demographics rather than pandering to the advertisers’ preoccupation with young consumers serves the Mail well. That is why it campaigns about wheelie bins and casinos and pensions.

It comes down to confidence, the Mail’s dominant quality. It knows it knows its audience. This is often described as ‘middle England’ and predominantly it votes Conservative. It is spread pretty evenly across the AB, C1 and C2 social grades. It may not be as young as some newspaper audiences, but then the country is getting older. It may not have seen its preferred party in government for 10 years. But Labour leaders take careful note of what it is saying.  It has, as they say, ‘reach.’   And it makes more commercial sense to sell copies than return governments.

Peter Cole is professor of journalism at the University of Sheffield

Media Guardian newspaper series part two
Daily tabloids

Published MediaGuardian section of The Guardian, 27 August 2007, page 4

The paradox of the pops

Red tops have lost millions of readers over the past 20 years yet still wield political influence, says Peter Cole, in the second essay in his series on newspapers

The tabloids are another country to readers of this and other serious newspapers, and it is one from which there is mass emigration. Historically the red tops, as we often call them to differentiate them from the former broadsheets which have adopted the tabloid format but not the tabloid agenda, have been the newspapers of the masses. For most of the last 100 years they have been a uniquely British phenomenon satisfying what would once have been described as a working class appetite for stories about crime, sex, sport and stars.

The world has changed and the tabloids have changed less and sold fewer. Today’s episode of our subjective review of the national press, concentrating for once on the life of newspapers rather than their impending death, looks at what remains the largest sector of the market, the one dominated by the Sun on weekdays and the News of the World on Sundays.

The prominence of the tabloids in our national debate is a result of the near obsessive interest in them of the rest of the media and the political classes, which seems to increase as tabloid sales fall. Other professionals - teachers, businessmen, doctors, lawyers – never (in many cases have never) set eyes on a Sun or Mirror and this is increasingly a badge of middle classness. Ask the noisy majority blaming the tabloids for sensationalism, making it up, smut, scandal and intrusion when they last bought or even saw one and they will reply “I wouldn’t be seen dead….”

But journalists on national newspapers – and that certainly includes editors of the serious papers – devour the tabloids and need little excuse to refer to them, even follow up their stories, in their own columns. The politicians, in their doomed desire to keep in touch with their electorates, also monitor the tabloids, believing they hold the clue to electability, tell them what the mass of voters really think. Despite the Sun’s famous claims for ‘winning’ elections, there is little evidence that it does, but this does not diminish party leaders’ enthusiasm for audiences with Rupert Murdoch. For the rest of the educated classes the tabloids are there to be moaned about but not read.

So why have the tabloids lost so many readers? The figures are stark. Over the past 20 years the Mirror and Sun between them have suffered sales losses of one third, or nearly 2.5m copies.  On Sundays it is worse: the News of the World, Sunday Mirror and People have lost nearly half their combined sales, or around 5.5m copies. The rate of decline increased over the last decade. 

These five titles are owned by two groups and the pain has been much greater for Trinity Mirror, owners of Mirror titles and the People, than Rupert Murdoch’s News International, owner of the Sun and News of the World. I am leaving out, for now, the two Star titles which have a much shorter history.   The Sun’s circulation has fallen from 3.94m in 1987 to 3.13m today while the Daily Mirror has fallen from 3.15m to 1.56m. The News of the World has dropped from just under 5m to 3.3m while the Sunday Mirror has fallen from 3m to less than 1.5m.  The People is almost off the radar, plummeting from 2.9m to 0.74m. 

Leaving aside the general factors affecting newspaper sales – technological, media diversity, alternative media, converging media – why is it so much worse for the tabloids? The Daily Mirror was selling 5.25m in 1967. I was at university at the time and had it delivered every day. Our student paper was in awe of it and we tried to emulate it in design and editorial approach. It was the classless paper that did not patronise. It took complex issues and explained them. Like today, it had trivia and fun but it saw its role as to cover the whole news agenda in a way that made it accessible to all. It would investigate serious issues rather than the sexual activities of the not so famous. We didn’t have celebrities then, just the famous, the stars and the heroes.

The golden age of the tabloids was one where society, and culture, was more stratified, when factory and other manual work dominated, when politicians commanded respect, when education was driving social mobility and when stars were glitzy. The tabloids have maintained their attempt to connect with ‘ordinary people’ and reflect their common interests, their ‘talking points;’ but have misunderstood their audiences. They have latched themselves to popular television and while that has moved downmarket they have gone further.

The Star, the minnow of the tabloid market, has become the ‘Daily Big Brother’, running pages every day on the tacky exploits of the dysfunctional wannabes in the house. It describes itself at the ‘official’ Big Brother newspaper, and its stories and pictures of the inmates tend to the pornographic. The Sun and Mirror, less tackily and less extensively, do the same.  Both these papers run spreads – 3AM in the Mirror, Bizarre in the Sun -  on the bingeing nightlife of lesser or aspiring celebrities. They must worry that the recent magazine circulation figures suggest that celebrity gossip has peaked. The tabloids also feed off the soap operas, which probably makes more sense as they have greater staying power.

The current form of tabloid investigation tends to feature infidelity by the famous (and not so famous), drug addiction of the same, or getting reporters to penetrate security at airports or Buckingham Palace. The leading investigative tabloid, the News of the World, had its fingers burned when it was found to have paid for illegally obtained mobile telephone intercepts. The Mirror was found to have phoney photographs to back allegations of Iraqi prisoner abuse by British troops. 

So not only have there been scandals over investigative methods but the substance of the investigations has moved downmarket. What is more relevant to the decline of the tabloids is the impact their investigations make. It is harder to shock the public with such revelations than it was, particularly when there are genuinely shocking stories like terrorist attacks around.  I do not believe tabloid readers cared very much about David Beckham’s affair with Rebecca Loos, or indeed David Blunkett’s with Kimberly Quinn. I certainly don’t believe readers are much affected by a tabloid reporter passing through Heathrow security with a concealed weapon.  We’ll read these stories, and may be entertained by them, but we are unlikely to be impressed.

The tabloids, particularly the Sun and Star, have more readers under 35 than other newspapers. The Star, unsurprisingly given its soft porn content, has the highest proportion of male readers of any paper. Although newspapers pursue young readers because advertisers like them (although really what they like are affluent young readers), in the case of the tabloids this may be less of an advantage. The emphasis on sex and semi-explicit pictures may make them less likely to survive the settling down lifestage. Many parents with young children will be reluctant to expose them to the tabloids. This explains the Daily Mail’s older age profile – it is more respectable – and its success. It sells more than the Mirror and is closing the gap on the Sun. No longer is it axiomatic that the tabloids have the largest circulation.

So could the decline of the tabloids be reversed? Probably not. Any suggestion that moving upmarket was the answer was kicked into touch by Piers Morgan’s decision to try it when he edited the Mirror. I was at the 2001 Belfast conference of the Society of Editors when Morgan publicly renounced Big Brother journalism. He said that he had detected a new hunger for serious news that had at first been driven by fear after 9/11 but was now born out of serious interest. As he included in his diaries, the Insider, he recalled the words of a former Mirror editor, Sylvester Bolam: “The Mirror’s a sensational paper, but sensationalism doesn’t mean the distortion of the truth. It means the vivid and dramatic presentation of events so as to give them a forceful impact on the mind of the reader.”

“I genuinely believe we’re on to something here,” said Morgan, and went on to change his paper radically. This meant serious content written by serious journalists. John Pilger returned and the paper adopted a strongly anti-Iraq war stance. Celebrity gossip was out.  18 months later Morgan was sending a mea culpa email to his chief executive Sly Bailey after monthly sales figures had, as he put it, “fallen off a cliff.” He had misjudged the way Mirror readers would respond to the start of the war, with his paper attacking the war while the sons of his readers were under enemy attack in Iraq.

Maybe it was the latter point rather than the new seriousness of the paper, the issue rather than the philosophy. Whichever, it hardly sent out signals that changing direction was the route to recovery. The Sun increased the circulation gap, and has continued to do so.

In an age when journalists are as little trusted as politicians – both at the bottom of the league – tabloid journalists are the least trusted.  That is not fair. Some of the best journalists work for tabloids and the techniques of tabloid journalism are the hardest to acquire. The ideas that go into tabloids, the presentational devices employed, the economy of language, the directness of views and the irreverence of the Sun at its best are as impressive as ever. It is the editorial agenda that has gone awry.

The political reporting, when it is there, of both Sun and Mirror remains sharp. The Sun, particularly, understands populist issues, and it will be a long time before the politicians can ignore that. The Sun’s views on crime and punishment, Europe, asylum and the nanny state still reflect a strong vein of opinion. 

And both the leading tabloids know how to cover a massive lottery win. It’s a definitive tabloid story. And it always would have been. 

Peter Cole is professor of journalism at the University of Sheffield

Media Guardian newspaper series part three
Daily quality sector
Published MediaGuardian section of The Guardian, 3 September 2007, page 5

Quality street

The ‘serious’ papers have experienced a breathless cycle of innovation over the past decade, says Peter Cole in his third essay on the press

We used to call them the broadsheets. The Audit Bureau of Circulations (ABC) calls them the qualities. The first is now inaccurate for the majority of them; the second might be considered arrogant. I prefer the word serious. We are talking – in this third  (subjective) review of the national press today – about the Guardian, Independent, Telegraph and Times. 

Excluding the Financial Times – only because that admirable newspaper is at heart a specialist business product, rather than one aimed at the general reader – then the four ‘qualities’ have a combined circulation smaller than the Daily Mail’s. But they punch way above their weight. Three of them almost certainly do not make a profit, but they are the papers of first choice for those who govern us, run us, take the decisions that affect all our lives, and often get them wrong. 

Their readerships are more than 80% ABC1 – that’s the professional and managerial classes – and 50% AB – the senior members of those classes. They are educated, affluent (to widely varying degrees), cultivated (ditto) and influential. And, of course, they dislike stereotyping because they have minds of their own; they exercise that independence through their choice of newspaper. There is plenty of that in this vibrant sector of the market.

The serious sector has been by far the most interesting in recent years - compact revolution, the engagement with publishing online, changes of ownership, management and editors, growth in the importance of Saturday, huge investment in marketing through ‘giveaway’ CDs, DVDs, posters, language courses, books, cheap meals, train and airfares, and event sponsorship. A breathless cycle of innovation and imitation has tended to distract from the newspapers themselves. But they too have been changing. One thing hasn’t: the relative position of the four titles in the circulation table – Telegraph and Times, right of centre, Guardian, Independent, left of centre, in that order. 

The Independent’s editor, Simon Kelner, started the compact era when he changed his paper’s format from broadsheet to tabloid in September 2003. The Times followed shortly afterwards, and the Guardian, two years later, took a different, but at least as radical, route in adopting the Berliner format. All three gained immediate sales lifts and at a time when the general decline in newspaper sales was well under way the wisdom of shrinkage could hardly be challenged.

The so-called ‘compact effect’ could not last for ever – radical became normal and sales dropped from their relaunch highs – but as a stimulus to the sector it worked. Four years into the compact era, the compact Independent (current circulation 251,000) is still selling 32,000 copies a day more than its broadsheet predecessor; the Berliner Guardian (362,000) is 4,000 copies better off, while the Times 636,000) is 20,000 down on its last broadsheet. In the present market place these are successes – consider the tabloid declines. The Telegraph’s sale, now 889,000, has fallen by 33,000 since the Independent went compact, 23,000 since the Guardian shrank. 

Format changes have brought about changes in style. The Guardian’s editor, Alan Rusbridger, talked about a ‘calmer’ paper before the Berliner launch, and the new design produced that. In its main news section it is now the most serious, the least shrill, of the four ‘quality’ titles. Its columnists are the most earnest and its agenda the most ‘concerned.’ As it always has, the Guardian agonises over the human condition and cannot quite understand why the world isn’t a better place. It continues to speak up for victims of all kinds, and to believe in the power of governments to sort things out. Its email bag demonstrates how in tune with its readers it is, the secret of success for any newspaper.

The Guardian’s second section, G2, became more of a magazine with the change in format, and has a completely different atmosphere from the news section. It is aimed at younger readers and uses younger writers regularly. It is not afraid to be prurient or profane or to deal with the celebrity and Big Brother culture, while covering its back with a sneer or two. It works – I know because so many of my students enthuse about it.

Talking of whom, it has been interesting over my years in higher education to detect some Independent drift. I regularly explore the reading habits of our journalism students. Ten years ago it was always the Guardian they named. The majority still do, but the number who read the Independent is now significant and growing.

That paper too has changed. The ‘poster’, single issue, front pages have become its trademark, the daily statement that, in the words of its editor, the Independent is a ‘viewspaper.’ When it works, as in the paper’s consistent opposition to the war in Iraq from long before it became fashionable, it is convincing. When in involves clingfilm wrapped celeriac it tends to provoke mirth.

The Independent’s approach is the newspaper equivalent of the difference between a pressure group and a political party. It concentrates on the issues it believes its readers care most about, irrespective of the dominant news story of the day. Sometimes this seems perverse, but it may be a clever way of gaining maximum impact from limited resources. It is the lightest fighter in the ring, but it has carved a niche, capturing a constituency dependent on a daily fix of war, climate change, Heathrow protest, Darfur and university clearing.

If the Independent is agitprop, the Times has to cope with its establishment legacy. Once the ‘top people’s’ newspaper of record, of law reports and parliamentary debates, it joined the Murdoch stable and was catapulted by its proprietor first into circulation chasing by price cutting and then into compact wars weeks after the Independent’s engagement. 

The early months of compact Times were unconvincing, although the downsizing was quickly vindicated by circulation gain. But the Times has now settled into a more coherent package even if the sale has slipped a bit. Critics accused the compact Times of becoming more ‘Daily Mail’ by the day. While this may be true of its second section, times2, which carries relationship features, sex surveys, fashion and ‘me’ columns, none of which does any service to the arts coverage at the back of the section, it is less so of the main section.  News, business and sports coverage are good, although the comment is frequently disappointing with a shortage of ‘must read’ columnists.

The Telegraph, the one paper not to go through the agonies of a change in format (sensible, in its case), had to cope with plenty of convulsions of its own. New owners, new management, new offices, new editor, redundancies, new philosophy   …and same readers. Will Lewis, the young editor who has none of the exclusive, in-group tendencies of the old regime, has shaken up the paper, improved its news and business coverage, maintained the excellence of its sports coverage and continued to provide provocative comment and opinion. It also allows its readers a smile, with Matt’s cartoons and Craig Brown’s columns never disappointing. 

The Conservative house journal’s ambivalence about the David Cameron project must be worrying for the party but is entertaining for those outside. The question remains: what do the readers make of it? They see a paper embracing the digital age, offering them pods a’plenty and online amplification (and interaction) for everything they read. Yet this is the paper of the traditional conservative middle class. A majority of these readers are over 55, fewer than 20% under 35. Compare that with the Guardian’s nearly 40% under 35, with the Independent and Times not far behind. 

Where once the Guardian ruled alone, and still dominates, the Telegraph has become digitally hyper- active. Can they take their readers with them, or find new ones? 

Peter Cole is professor of journalism at the University of Sheffield
Media Guardian newspaper series part four.

Quality Sundays
Published MediaGuardian section of The Guardian, 10 September 2007, page 9

Supplementary reading

The multi-section Sunday paper is thriving, says Peter Cole in his final essay on the press

In which Sunday newspaper would you find a section called a) Stella, b) In Gear, c) Escape, d) Review, e) New Review, f) News Review, g) Culture, h) Seven, i) Home and Living, and j) Music Monthly? Most of you won’t know, because most readers of serious Sundays read only one. Only those of us professionally obliged to spend £7.40 to read – or at least inspect – all four can appreciate the full volume, and weight, of the four biggest national papers of the week.

The challenge for readers is deciding which sections of multi-section papers interest them. I regularly go through the whole pile, opening the polybags, discarding the advertising inserts, deciding whether to retain the CD or DVD, and then discarding whole sections not of interest to any member of the family, ending up with a manageable pile of a few sections. 

Market research suggests readers prefer a more manageable, compact product, while the market itself demonstrates that they see value in bulk while throwing away much of it. The Independent on Sunday recently relaunched with the slogan “One big newspaper. One Big magazine”.  It increased sale by 17% in its first shrunken month, and then lost almost all of the increase the following month. Why? Because in that first month it cut the price from £1.80 to £1.00, and then returned to the same £1.80 as its multi-section rivals, indicating that price influences sale more than size.  Even the dominant newspaper in this sector of the market, the Sunday Times (its July sale was just 130,000 behind the combined sales of its three rivals), lost significant circulation when it increased its price from £1.80 to £2.00.

All four serious Sundays share publishers with serious dailies. Two of them, the Observer and Sunday Times, sell more than their daily stable mates, the Guardian and Times respectively. The Sunday Telegraph and Independent on Sunday sell fewer than their daily equivalents. 

The circulation league table puts the Sunday Times way ahead of the pack (1,169,000 – July ABC) with the Telegraph (637,000) second, Observer (445,000) third and IoS (216,000) fourth.  That running order has not changed in the 17 years these four titles have been competing, with the two right wing broadsheets ahead of the two left of centre compacts.

And nor has the domination of the Sunday Times. Andrew Neil was the architect of the monster, multi-section paper we know today. He based it on the American model and during his 11 year editorship put in place all the components of the ‘supermarket’ paper, where the reader is invited to select from the wide range of wares on offer. The rivals followed suit, but never to quite the same extent, or with the same success. 

It is a paper readers admire and need rather than love. Some think of it as a Mail on Sunday, the other stand-out Sunday success, in broadsheet clothing, but it has never been as simple as that. Rather, it has been different things to different readers – essential for City managers, influential politically, accessible but broad in its treatment of the arts, comprehensive and well written in its sport, and brash in its association of style with wealth. It has serialised the most talked-about books. It has created ‘stars’ like Jeremy Clarkson and A.A.Gill. And it has been a cash cow to its publisher, Rupert Murdoch.  In John Witherow, Neil’s successor, it has one of the lower profile editors, although the Sunday Times requires steering rather editing.

The Observer is the most individual of the four serious Sundays. After the Guardian bought it in 1993 sales fell and it had a series of editors before Roger Alton became the fourth in five years. Since when it has had critical acclaim, if not profits, through launching four monthly magazines, having a strong news section and an attractive, modern design. Alton’s background and expertise in production made for a quite different interpretation of the Berliner format from the Guardian, which emphasised that the Observer is not a Sunday Guardian – as did its attitude to the Iraq war – but a distinctive product.

The Independent on Sunday also had a succession of short-term editors before settling down with the current editor, Tristan Davies. In its latest slimmer incarnation the IoS emulates the single issue poster front pages of the daily and has a frothier approach to news, and shorter stories, than its rivals. It also has a fraction of the resources, which might explain its preoccupation with surveys that require less reporter input.

Like the dailies that took the broadsheet to compact route the IoS and Observer have slightly higher circulations than three years ago, while the broadsheet Times and Telegraph have both lost sale over the same period.

The Sunday Telegraph has been through the upheaval of new owners, new management, new offices and four editors in the short period since the Barclay brothers bought the Telegraph titles. Dominic Lawson was removed in June 2005 to make way for Sarah Sands, charged with making a more feminine, more human interest paper, and arrest circulation decline. She introduced new magazines, more celebrity and lifestyle content, but was not given long. In came Patience Wheatcroft from business journalism on the Times; but most of the Sands initiatives were retained, and the sale continued to fall. Then last week Wheatcroft resigned, to be replaced by the Daily Telegraph’s deputy editor, Ian MacGregor,  the fourth editor in two years. Such instability is not a recipe for a successful newspaper.

The Sunday Telegraph, although it has a good, if eccentric, opinion section and the wisdom of Michael Atherton on its sports pages, lacks the energy and freshness of the ‘new’ Daily Telegraph. It remains ‘traditional’ Telegraph, lukewarm about the Cameron project, more Aga than celebrity chef, more country house that Docklands. It invites comparison with the Saturday edition of the daily, a much better product.

All the serious Sundays have to cope with the great change in Saturday ‘quality’ dailies over the past decade or so. Saturday ‘quality’ papers are also multi section, providing personal finance, travel, property and magazines like their next day counterparts. These fat Saturday papers are vital for the dailies, as they sell substantially more than Monday to Friday and thus boost the average sale over the week. Add to this the end of the monopoly Sunday papers once had on sport, which usually happened on Saturday, and you might start to wonder what Sunday newspapers are for.

But the Sundays are still embedded in our culture. There is still an appetite for the long narrative read on the big news stories. Politicians still like to launch, or float, policy ideas on Sundays. The serious Sundays have not suffered the circulation declines of the tabloids. Total sales have dropped 13% over the past 10 years. Compare that with a fall of 24% over the same period for the News of the World, and 60% for the People. The serious Sundays are in reasonable health.

When we started this four-part subjective tour of our national press I said that all the noise was being made by pessimists about the future of newspapers who could see no future but online. This series was to be an online-free zone, and so it has been. That is not to underestimate the influence and importance of new media.  Simply to say that the national press remains healthy, and popular. This is particularly true of the ‘quality’ press and the mid-market Mail.   Too soon for obits.
Peter Cole is professor of journalism at the University of Sheffield

1

